7 krokov s unicef - ŠPD
UNICEF
Škola priateľská k deťom – len pre ambicióznych!
Cieľom programu je vytvoriť v školách také prostredie, v ktorom sa každé dieťa cíti bezpečne, dobre, sebaisto a do ktorého chodí s radosťou. Práva dieťaťa sú v centre záujmu. Participácia, rešpekt, zodpovednosť sú kľúčové, celoškolský prístup je podmienkou...Škola priateľská k deťom nielen učí o právach dieťaťa, ale ich aj žije. Nastavuje rámec fungovania vzťahov medzi pedagógmi, deťmi, rodičmi. Tieto témy sú obsiahnuté v 7 krokoch - kritériách, ktoré je potrebné splniť pre získanie titulu Škola priateľská k deťom.
Program Škola priateľská k deťom je medzinárodným programom UNICEF. Ministerstvo školstva SR odporúča tento program školám ako vhodný doplnok ľudskoprávnej problematiky v Pedagogicko – organizačných pokynoch pre školský rok 2013/2014.
Program je realizovaný v dvoch úrovniach - základnej a nadstavbovej.
7 krokov s UNICEF k bezpečnejšiemu a priateľskejšiemu prostrediu na škole
ZÁKLADNÁ ÚROVEŇ
1. Informovanie detí a rodičov o programe ŠPD
2. Školenie o programe pre celý personál školy
3. Nástenka venovaná právam detí, Linke detskej istoty a spolupráci s UNICEF
4. Práva detí v školskom vzdelávacom programe
5. Participácia detí na chode školy – Spoločné rodičovské združenia
6. Zapájanie sa do aktivít UNICEF Slovensko
7. Aktivita organizovaná žiakmi z ich iniciatívy
1. Informovanie detí a rodičov o programe ŠPD
Celá škola a celá školská komunita by mala byť informovaná o tom, že ste ako škola zapojili do programu: teda pedagógovia, nepedagogický personál, žiaci, rodičia.
Formy:
- Web stránka
- Zápisnica z rady školy
- Článok v školskom časopise
- Rozhlasové okienko
- Informácia rodičom formou mailu od triedneho učiteľa
- Leták pre rodičov
- Článok v školskom časopise
2. Školenie pre celý personál školy
Personál školy tvorí okrem pedagógov aj školník, tety kuchárky, pani upratovačka, samozrejme pedagógovia a neodmysliteľne vedenie školy. Je potrebné, aby sa s podstatou programu stotožnilo najmä samotné vedenie školy, a to bolo významným motorom v uplatňovaní programu: poskytovalo dostatočnú podporu koordinátorom programu, motivovalo celý kolektív zamestnancov k zvýšenému oboznamovaniu sa s právami detí a aj s tým, ako ich vnímajú samotné deti.
Pochopenie dôležitosti a významu práv detí je základným predpokladom okrem iného toho, aby učitelia dostatočne skoro vedeli identifikovať signály násilia páchanom na deťoch :šikanovanie, domáce násilie, psychické týranie, kyberšikana, zanedbávanie starostlivosti, sexuálne zneužívanie. Je potrebné, aby každý zamestnanec vedel, kam sa v prípade problému týkajúceho sa žiaka môže obrátiť, a aby o týchto možnostiach informoval aj samotné dieťa. Preto je nevyhnutné, aby sa na školení zúčastnil celý personál školy.
Školenie by malo pozostávať z častí:
- UNICEF v skratke, práva dieťaťa, možnosti pomoci deťom
- Idea programu ŠPD a jednotlivé kritériá
- Aktivita - ukážka interaktívnej výučby detských práv / film / diskusia /Termín: 30. 10. 2013/
3. Nástenka venovaná právam detí, spolupráci s UNICEF a Linke detskej istoty
Nástenka ako jeden z informačných kanálov by mala byť vytvorená hneď na začiatku školského roka a umiestnená na viditeľnom mieste vo vstupných priestoroch školy, kde bude denne prístupná žiakom, učiteľom, rodičom i všetkým návštevníkom školy.
Pre docielenie pocitu bezpečia na vašej škole musia učitelia čo najskôr, dôsledne a opakovanie informovať deti o všetkých dostupných možnostiach kam alebo na koho sa môžu so svojimi problémami obrátiť :telefonické a internetové anonymné linky pomoci, lekár, učiteľ, psychológ, sociálne služby, polícia.
Čo by mala nástenka obsahovať:
- Práva detí napísané alebo zobrazené formou prijateľnou pre deti
- UNICEF v rozvojových krajinách
- Viditeľné umiestnenie čísla Linky detskej istoty 116 111 Strhnutie čísla z nástenky nemusí znamenať vandalizmus žiakov, ale potrebu číslo použiť.
- Pravidelné a včasné informácie o aktivitách školy v spolupráci s UNICEF Slovensko
- Nástenka musí byť aktualizovaná a „živá", teda zaujímavá a pútavá, ideálne spravená samotnými deťmi.. nestačia fotografie nástenky, kde sú umiestnené len plagáty UNICEF /Termín - 15.10.2013/
4.Práva detí v školskom vzdelávacom programe
Školský vzdelávací program ako jeden zo základných dokumentov školy musí obsahovať zmienku o zapojení školy do celoročného programu Škola priateľská k deťom.
Taktiež jednotlivé oblasti ŠkvP by mali byť v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa, teda v zmysle preambuly "v najlepšom záujme dieťaťa". Princípy Dohovoru sa dajú premietnuť skoro do všetkých oblastí ŠkVP, pričom sa týkajú minimálne strategického smerovania školy, jednotlivých učebných osnov, ako aj výchovných princípov. Ideálnym spôsobom sa postupne môžu preniesť aj do oblasti systému hodnotenia, nastavenia participačných mechanizmov (spoluúčasť žiakov na rozhodnutiach školy), materiálneho zabezpečenia, či ďalšieho vzdelávania odborných pracovníkov. /Termín - 30. 10. 2013/
5. Participácia detí na chode školy
Participácia detí a mladých ľudí na všetkom, čo sa v ich škole deje a čo sa ich týka, je nielen ich právo (článok 12 Dohovoru), ale je jedným zo štyroch základných princípov Dohovoru o právach dieťaťa, reprezentuje podstatu - ducha Dohovoru. Škola priateľská k deťom by mala mať "otvorené" dvere riaditeľne pre každého. Ak vaši žiaci cítia, že ich slová sú pre vás dôležité, naučia sa, že môžu ovplyvňovať veci vo svojom okolí. Deti a mladí ľudia sa budú cítiť sebaistejšie, budujú si sebavedomie, ktoré ich chráni v škole aj mimo školy.
- Anonymná poštová schránka
- Otvorené dvere na riaditeľni
- Spoločné rodičovské združenia /Termín: stály/
6. Zapájať sa do aktivít UNICEF Slovensko
Aktivity sú pre žiakov často ich prvým kontaktom s dobrovoľníctvom a pomáhajú prebudiť či upevniť v deťoch a mladých ľuďoch pocit solidarity voči ich rovesníkom žijúcich v chudobných krajinách a morálne hodnoty práve tým, že sa na nich aktívne sami podieľajú.
Školu priateľskú k deťom sa počas roka zapojí do aktivity Školy pre Afriku a tiež do celoslovenskej zbierky Týždeň modrého gombíka.
Termín:
Škola pre Afriku: 31.december 2013
Týždeň modrého gombíka: 31.máj 2014
7. Aktívne žiacke školské rady
Aktívne žiacke školské rady resp. študentské parlamenty sú významnou súčasťou aktívnej participácie detí na chode školy. Pre stredné školy vyplýva táto povinnosť zo zákona. Zriadenie žiackej školskej rady na základných školách je základným krokom k budovaniu aktívnej participácie detí na chode škole.
- Aktivity zorganizované žiackou školskou radou
- Poskytnutie emailovej adresy zástupcu ŽSR
- Aktívna komunikácia zástupcu ŽSR s UNICEF